HomeNEWS‘Kampung Pisang’ kini hadir dalam bentuk bersiri-siri eksklusif di Astro

‘Kampung Pisang’ kini hadir dalam bentuk bersiri-siri eksklusif di Astro

Episod pertama ‘Kampong Pisang Bersiri-Siri’ akan ditayangkan pada 7 Disember, jam 9.00 malam di saluran Astro Citra dan Astro Ria.

PETALING JAYA: Astro buat julung kalinya membawakan francais filem blockbuster nombor satu tanah air ke skrin televisyen dalam bentuk drama bersiri premium menerusi jenama ‘Astro Originals, bertajuk “Kampong Pisang Bersiri-Siri”, arahan Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia ke-21, Mamat Khalid.

Lima buah filem di bawah francais Kampung Pisang ini yang mana masing-masing telah merekodkan kejayaan membanggakan adalah ‘Hantu Kak Limah’ (RM38.6 juta, tahun 2018), ‘Zombie Kilang Biskut’ (RM1.5 juta, 2014), ‘Husin, Mon & Jin Pakai Toncit’ (RM6.4 juta, 2013), ‘Hantu Kak Limah Balik Rumah’ (RM8 juta, 2010) dan ‘Zombi Kampung Pisang’ (RM2.4 juta, 2007).

Kesemuanya telah meraih kutipan pecah panggung dengan jumlah keseluruhan RM56.9 juta.

Mamat Kalid menganggap Kampong Pisang Bersiri-Siri sebagai satu cabaran kerana ini merupakan drama bersiri pertama yang diarahnya.

Pengarah Kampong Pisang Bersiri-Siri, Mamat Khalid berkata, “Sejujurnya, francais Kampung Pisang ini amat istimewa di hati saya. Saya percaya ada sebahagian penonton yang turut membesar dengan filem-filem ini.

“Sejak tahun 2007 karya ini diperkenal, saya ingin menzahirkan satu kelainan khususnya kepada mereka yang setia menyokong, justeru saya gabungkan hampir kesemua watak filem ke dalam siri ini. Selain dari itu, penonton juga akan disajikan dengan jalan cerita, elemen komedi, hantu dan kameo yang berbeza di setiap episod.

“Manakala, barisan pelakon bukan sahaja dalam kalangan pelakon tetapi turut membintangi adalah barisan pengarah hebat tanah air seperti Mat London, Nasir Jani, Ellie Suriaty, Pekin serta kartunis Imuda dan pelukis komik Ujang, Soya. Saya rasa berbangga dapat bekerjasama dengan mereka dan para pelakon lain. Ternyata kehadiran mereka tidak sahaja memberi input pada karya ini, malah dedikasi dan komitmen tinggi yang diberikan sepanjang penggambaran harus diberi pujian.” Jelasnya.

Mamat Kalid menganggap Kampong Pisang Bersiri-Siri sebagai satu cabaran kerana ini merupakan drama bersiri pertama yang diarahnya.

“Namun begitu saya perlu mengekalkan kualiti dan ‘end result’ setanding filem. Untuk itu, teknik teknologi pengimejan telah dilakukan oleh tenaga pakar di Australia dan proses adunan audio dan bunyi pula dilakukan di Thailand.

“Saya harap penonton akan berpuas hati dan sedikit sebanyak mampu membawa mereka keluar dari tekanan seketika khususnya di kala dunia dilanda pandemik Covid-19 ini. Tidak salah kiranya jika kita meluangkan sedikit masa untuk berhibur bersama keluarga dan yang tersayang dengan menonton karya Kampung Pisang.” ujar Mamat Kalid lagi.

Masih berlatarbelakangkan Kampung Pisang, drama siri berdurasi satu jam ini menghimpunkan barisan watak komedi daripada francais terdahulu.

Antaranya, Pak Jabit dan Husin daripada filem Zombi Kampung Pisang, Kak Limah (Hantu Kak Limah), Cik Purnama, Chomprak, Joko Anuar, Pembantu Perubatan (Hantu Kak Limah Balik Rumah) dan penampilan watak Barkoba daripada 16 dan 17 Puasa.

Malah, turut memperkenalkan watak sampingan baru seperti Pak Kasim, Pak Din ‘Pest Control’, Pak Karim dan Cik Chun.

Bagi watak penduduk tetap Kampung Pisang, ia akan dijayakan oleh Kazar Sairi, Bell Ngasri, Dewa Sapri, Aziz M. Osman, Mat London, Avaa Vanja, Nazeera Sardi dan ramai lagi.

Tambah menarik, penonton boleh turut menyaksikan penampilan khas barisan selebriti popular tanah air secara bergilir-gilir pada setiap minggu sepanjang 12 episod siri ini bersiaran.

Di antara mereka yang terlibat adalah Datuk Awie, Hazama, Ellie Suriaty, Pekin, Delimawati, Ozlynn, Soffi Jikan, Joey Daud, Kamarool Hj Yusof, Imuda, TJ Isa, Adam AF, Azlan Komeng, Ayie Hushairi, Faizal Chal, Nasir Jani, Soya dan Shuk Sahar.

Episod pertama ‘Kampong Pisang Bersiri-Siri’ akan ditayangkan secara serentak di saluran Astro Citra dan Astro Ria pada jam 9.00 malam, 7 Disember ini. Manakala, untuk minggu-mingu seterusnya, siri drama premium komedi seram ini akan bersiaran pada setiap hari Isnin, jam 9.00 malam, eksklusif di Astro Citra.

Untuk pilihan alternatif, anda juga boleh strim di platform Astro GO atau On Demand. Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Gempak dan Astro Shaw.

Anda ada berita menarik untuk dikongsi? Sila email ke [email protected]

Must Read

Related News